Een koolhydraatarme levensstijl, Intermittent fasting en presteren in de ICT

Een koolhydraatarme levensstijl, Intermittent fasting en presteren in de ICT

december 16, 2019 Uit Door Jan Willem

Wanneer je een drukke baan hebt in de ICT zit je veel achter de computer. Voor veel ICTers is het vaak moeilijker om er een gezonde leefstijl op na te houden. Door minimale beweging op kantoor en een niet altijd even gebalanceerd dieet. Hoe kun je met een ICT baan toch je lichaam en geest optimaal ondersteunen in zijn gezondheid? Dat kan met een koolhydraatarm dieet en intermittent fasting.

Koolhydraatarme voeding

Koolhydraatrijke voeding is een van de grootste oorzaken van overgewicht. Hierbij moet men wel onderscheid maken tussen snelle en trage koolhydraten. Veel diëten die alleen op gewichtsverlies gefocust zijn, raden aan alleen eiwitten te eten zonder koolhydraten of vetten. Dit is vrij extreem en vrijwel voor niemand lang vol te houden. Koolhydraatarm betekent dan ook niet koolhydraatvrij. Het is dan ook belangrijk om een koolhydraatarm dieet aan te vullen met gezonde eiwitten en de juiste vetten. Binnen een koolhydraatarm dieet past geen zetmeel en geraffineerde witte suikers, maar wel volkoren granen.  Veel verse groenten, fruit, onbewerkte noten, vette vis en zaden en pitten. Een koolhydraatarm dieet helpt ook bij het optimaal functioneren van het brein. En is dus het ideale dieet om goed te kunnen presteren in je baan als ICTer.

Intermittent fasting

Intermittent fasting is zeer effectief gebleken voor mensen die willen afvallen. Tegenwoordig wordt er steeds vaker beweerd dat intermittent fasting nog meer gezondheidsvoordelen kent. Zo wordt er gesteld dat mensen die aan intermittent fasting doen langer en gezonder leven, dat het kanker kan verkomen en ouderdomsverschijnselen tegengaat. Om hier meer duidelijkheid in te krijgen moet er wetenschappelijk nog meer vastgesteld worden. Intermittent fasting is niet een dieet dat je oplegt wat je beter wel en niet kunt eten, maar eerder een methode die aangeeft wanneer je beter wel en niet kunt eten.

Intermittent fasting en presteren in de ICT

Wanneer je je lichaam alleen op specifieke tijden voorziet van voeding blijkt je lichaam op een andere manier te gaan functioneren. In plaats van je eten verspreid over de dag te nuttigen eet je bij intermittent fasting alleen op bepaalde uren per dag. Tussendoor mag je wel gewoon koffie, thee en water blijven drinken, maar dan weer geen suiker en melk toevoegen. Het is belangrijk dat je tussendoor geen calorieën tot je neemt. De meest populaire vorm van intermittent fasting is het zogeheten time restricted fasting. Bij deze methode vast je elke dag een aantal uur achter elkaar. Meestal eet je dan binnen een periode van acht uur en vast je de resterende 16 uur achtereen.